2021-10-08 12:00NYHETER

”Vi kommer gå i klinch med de stora nätjättarna”

När lagstiftningen är på plats, tidigast i mitten av nästa år, räknar vi med att initiera förhandlingar på flera områden för att säkra rimliga ersättningar till bildskaparna. Mot den bakgrunden är remissen en milstolpe, säger Åsa Berndtsson. När lagstiftningen är på plats, tidigast i mitten av nästa år, räknar vi med att initiera förhandlingar på flera områden för att säkra rimliga ersättningar till bildskaparna. Mot den bakgrunden är remissen en milstolpe, säger Åsa Berndtsson.

Idag kom justitiedepartementets riktlinjer för hur EU:s direktiv om upphovsrätt ska införlivas i svensk lagstiftning.
–  Det måste bli tydligt att vi bildskapare och våra organisationer ska ha avtal med plattformar som Google, Facebook med flera, säger Åsa Berndtsson, Bildupphovsrätts ordförande och själv konstnär.

Efter flera månaders försening kom idag äntligen remissen för hur upphovsrättslagen ska moderniseras. Den utgår från upphovsrättsdirektivet DSM, Digital Single Market, som röstades igenom i EU 2019 efter en infekterad debatt där motståndarna bland annat varnade för ”internets död och ”länkskatt”.

– Nu kanske det stora flertalet har insett att det inte är döden för internet att fotografer, konstnärer och illustratörer får betalt. Utan tvärtom, faktiskt!  För vi kan inte fortsätta som hittills, där vi som gör bilder skapar värden som plattformarna nyttjar gratis. Då finns det snart inga professionella bildskapare kvar, och vilka bilder ska man sprida då?, säger Åsa Berndtsson, Bildupphovsrätts ordförande och själv konstnär.

För alla bildskapare är remissen viktig för frågan om hur de stora nätplattformarna ska betala för sin användning av bilder. Det handlar om att Facebook och andra plattformar ska ta sitt betalningsansvar. För även om det är användarna som laddar upp bilderna så är det plattformarna som tjänar miljardbelopp på verksamheten genom försäljning av persondata och annonser.

– Vi vet att det blir tufft och svårt att gå i klinch med de stora amerikanska nätjättarna men det är nu grunden för det läggs. I arbetet kommer vi att behöva medlemmarnas stöd och engagemang. När lagstiftningen är på plats, tidigast i mitten av nästa år, räknar vi med att initiera förhandlingar på flera områden för att säkra rimliga ersättningar till bildskaparna. Mot den bakgrunden är remissen en milstolpe, säger Åsa Berndtsson.

Illustration: Sara Granér

Åsa Berndtsson