2019-02-15 07:36Pressmeddelande

Bildupphovsrätt välkomnar EU-förslag om digital upphovsrätt

För våra bilders värdeIllustration av Karin Ohlsson

Det blir en omröstning i EU-parlamentet om nya upphovsrättslagar på internet i mars. I dag röstades förslaget igenom EU:s juridiska utskott.
– Det är bra att det nu ser ut som att vi får ny upphovsrättslagstiftning på internet. Det kommer att stärka konsumenterna av nättjänster samt ge bildskapare möjlighet till ersättning från nätjättarna, säger Mats Lindberg, VD på Bildupphovsrätt.

Förslaget om ny upphovsrättslagstiftning i EU innehåller många viktiga förändringar som ger bildskapare större möjlighet att få betalt för sitt arbete. Bland annat kan detta ske genom att internetjättarna tecknar kollektiva licensavtal med upphovsrättsinnehavarnas organisationer, såsom Bildupphovsrätt.

– Vi står beredda att träffa avtal med de som kommer att behöva avtal så att all verksamhet på internet kan fortsätta som nu och utvecklas normalt, säger Mats Lindberg.

Med den nya lagstiftningen stärks även konsumenternas position på internet, då internetjättarna inte längre kommer kunna friskriva sig från ansvar via användarvillkoren, så som det ser ut idag.

– De avtal vi träffar kommer att täcka alla bildskapare och därför kommer det inte behövas någon filtrering av det material som laddas upp av användarna. Användarna av nättjänsterna kommer inte längre riskera att begå intrång i bildskaparnas rättigheter eftersom det ansvaret nu äntligen tas över av de som tjänar pengarna, alltså plattformar såsom Facebook, Google och You Tube, säger Mats Lindberg.

Direktivet ska upp till slutgiltig omröstning i Europaparlamententet den 25 mars.