2020-09-10 08:01NYHETER

Bildupphovsrätts nye VD: ”Upphovsrätt ska vara enkelt”

Fredrik Lomäng, Bildupphovsrätts nye VD, tillträder den 21 september.Fredrik Lomäng, Bildupphovsrätts nye VD, tillträder den 21 september. Foto: Emma Grip

Den 21 september tillträder Bildupphovsrätts nye VD Fredrik Lomäng. Vi ringde upp för att ställa fyra snabba frågor inför starten på det nya jobbet.

Hej Fredrik och välkommen! Hur känner du inför att ta dig an uppdraget som Bildupphovsrätts VD?
–Jag är fylld av energi och lust att driva upphovsrättsfrågor för bildskapare, eftersom de är så viktiga för vår kultur och för vårt samhälle. Jag ser verkligen fram emot att lära känna organisationen, medlemsorganisationerna och alla samarbetspartners. Det känns fint att ta över efter Mats Lindberg, som har byggt en organisation med stor upphovsrättslig kunskap och stabila ersättningsflöden. Nu har vi bra förutsättningar att vidareutveckla upphovsrätten och hitta moderna lösningar för tryggt skapande och främjad användning av bilder.

Vad har du för relation till upphovsrätt?
–Jag har under en lång period av mitt yrkesliv arbetat med upphovsrätt på Stim. Förhoppningsvis kan jag ta med mig en del av mina erfarenheter från upphovsrätten på musikens område till bildsidan. För mig är upphovsrätten en grundläggande funktion i ett fritt samhälle. Det är viktigt att vi som är med och förvaltar den ser till att den respekteras och blir en naturlig komponent i kedjan från skapande till nyttjande. Det ska vara enkelt!

Vad gör du när du inte jobbar?
–Jag har ett brett kulturintresse och njuter gärna av alla konstformer. När jag upplever konst, litteratur, musik, film, teater vill jag helst bli berörd på något sätt - det behöver inte alltid vara vackert. Den kultur jag själv utövar handlar också om att rensa huvudet och att få ladda batterierna. Jag sjunger i en kammarkör och tränar löpning för att hålla hjärna och kropp i trim.

Nu blir du VD för en organisation med nästan 10 000 bildskapare som medlemmar… Har du några favoriter inom det området?
–Oj, vad svårt... det är så många! Jag är väldigt förtjust i Lisa Rinnevuos konst och Liv Strömquists serier har jag haft mycket glädje av. Jag blev också mycket imponerad av Erik Johanssons utställning på Fotografiska. Och så vill jag nämna Per Åhlin, vars fantastiska verk har funnits med i hela mitt liv.