2019-11-14 08:57Pressmeddelande

Ny lag har ökat intäkter för följerätt

Sofie Grettve von Rosen, ansvarig för följerätt på BildupphovsrättSofie Grettve von Rosen, ansvarig för följerätt på Bildupphovsrätt. Foto: Emma Grip

Nästa vecka betalar Bildupphovsrätt ut 2 175 041 kronor i följerätt. Det är mer än under samma period förra året.
– Det visar att lagen om skärpt redovisningsplikt var nödvändig, säger Sofie Grettve von Rosen, följerättsansvarig på Bildupphovsrätt.

I dagarna landar pengar på kontot hos 1006 upphovspersoner eller deras arvingar. Det handlar om följerätt som betalats in fram till sista augusti i år. Totalt ligger summan på 2 175 041  kronor, vilket är mer än förra året.

Enligt en ny lag som trädde i kraft 1 juli förra året ska alla yrkesverksamma konsthandlare redovisa sina försäljningar till Bildupphovsrätt, oavsett om Bildupphovrätt begär det eller inte.

– Att vi betalar ut mer i år är glädjande och visar att den nya lagen var nödvändig, säger Sofie Grettve von Rosen, ansvarig för följerätt på Bildupphovsrätt.

Tanken med följerätten är att även konstnärerna ska få ta del av den eventuella värdeökning konsten får långt efter att verket såldes för första gången. I Sverige samlar Bildupphovsrätt in pengarna för följerätt löpande och betalar sedan ut dessa tre gånger om året: i november, mars och juni.

Om följerätt
När konsthandlare säljer vidare ett konstverk för minst 2 325 kr har upphovspersonen eller dennes arvingar rätt till en liten del av försäljningspriset, i dagsläget cirka 5 %.
Följerätten är en del av upphovsrätten och gäller under konstnärens livstid och därefter i ytterligare 70 år.

Läs mer om följerätt här.