2020-12-11 06:05NYHETER

Idag delar 4 401 konstnärer på 64 miljoner kronor

Åsa Jungnelius är en av de 4 401 konstnärer som får ta del av regeringens extra krisstöd på 10 miljoner kronor vid den årliga utbetalningen av individuell visningsersättning, IV. Foto: Märta Thisner. Bilden är beskurenÅsa Jungnelius är en av de 4 401 konstnärer som får ta del av regeringens extra krisstöd på 10 miljoner kronor vid den årliga utbetalningen av individuell visningsersättning, IV. Foto: Märta Thisner. Bilden är beskuren

Individuell visningsersättning, IV, är ett statligt anslag som kompenserar konstnärer för ett undantag i upphovsrätten som gör att deras verk kan visas offentligt. Idag betalas 64 miljoner kronor ut till  konstnärerna, inklusive 10 miljoner extra i coronastöd.
– IV är en viktig pusselbit för att få ekonomin att gå runt, säger konstnären Åsa Jungnelius.

Lagom till jul varje år betalar Bildupphovsrätt ut en ersättning till konstnärer vars verk visas offentligt. I år är det 10 extra miljoner med i potten som en del av regeringens krisstöd. 4 401 konstnärer delar i år därför på totalt 63 749 981 kr.

En av dem är konstnären Åsa Jungnelius som har sålt verk till såväl kommuner, regioner och muséer.

– Som konstnär har man ofta utgifter för material och ateljéhyra innan det kommer inkomster från uppdrag och försäljning. Därför är IV en viktig pusselbit för att få ekonomin att gå runt, säger Åsa Jungnelius som gjort offentliga verk till bland annat Stockholms tunnelbana och Norrköpings inre hamn.

Konstnären Åsa Jungelius Konstnären Åsa Jungnelius har gjort flera offentliga verk, bland annat i Stockholms tunnelbana. Foto: Märta Thisner

Enligt en rapport från Konstnärsnämnden från 2016 har en genomsnittlig bildkonstnär en månadsinkomst på 13 200 kr. Många har - precis som Åsa Jungnelius - många år av konstnärlig utbildning i bagaget, ofta på högskolenivå.

Fredrik Lomäng, Bildupphovsrätts nye VD.Fredrik Lomäng, VD för Bildupphovsrätt som idag  betalar ut 64 miljoner till konstnärer med offenliga verk. Foto: Emma Grip

Fredrik Lomäng, VD för Bildupphovsrätt, förklarar att upphovsrätten är viktig eftersom den förbättrar chansen för konstnärer att kunna försörja sig på egna meriter:

– Stipendier kommer oregelbundet, men IV är en regelbunden inkomst för konstnärligt arbete. Det är stabilt system med pengar för offentlig visning av verken, säger Fredrik Lomäng.

Visningsersättningen betalas traditionsenligt ut på Lucia-dagen den 13 december, men då den i år ligger på en söndag går pengarna ut idag..

Läs mer om IV på Bildupphovsrätts hemsida.

Fredrik Lomäng
Fredrik Lomäng