2021-10-07 12:20NYHETER

”Anna, hur är det att vara medlemsombud?”

Anna Finney har varit medlemsombud de senaste tre åren. Nu lämnar hon över stafettpinnen, men till vem? Kanske till dig? Foto: Emma GripAnna Finney har varit medlemsombud de senaste tre åren. Nu lämnar hon över stafettpinnen, men till vem? Kanske till dig? Foto: Emma Grip

Det var för tre år sedan, alltså 2018, som Bildupphovsrätt senast hade ombudsval. Då valdes Anna Finney till medlemsombud för nu levande konstnärer. Nu är det snart dags för Anna att lämna stafettpinnen vidare, kanske till dig elller någon du känner? Vi ställde fyra snabba frågor till Anna Finney om hur det varit.

Vad har du fått göra som medlemsombud?
Jag har varit med på tre stycken årsmöten (stämmor) där jag har representerat alla nu levande bildskapare som är medlemmar i Bildupphovsrätt. Det har varit både intressant och lärorikt att få insikt i hur föreningen fungerar.

Vilka egenskaper är bra att ha när man är medlemsombud?
Det är bra om man har föreningsvana och kanske intresse för ekonomi och juridik. Att vara vetgirig och ha sinne för detaljer passar också bra här!

Har du någon bra tips till den som blir vald till ombud?
Det är bra att sätta sig in i vad som är på gång i Bildupphovsrätt genom att läsa årsredovisningen. Sedan är det bra att veta att uppdraget är arvoderat, du får ersättning för de timmarna det är årsmöte.

Något annat medskick?
Ställ gärna frågor på stämman, tänk utifrån perspektivet hos de medlemmar du representerar. Och så önskar jag såklart min efterträdare som ombud lycka till!

Nomineringsperioden är 1-31 oktober. Ombudsvalet kommer att genomföras i november. Där ska ett ombud för nu verksamma upphovspersoner samt ett ombud för avlidna upphovspersoner utses. För varje ombud ska två ersättare utses. Läs mer om ombudsvalet och nominera på vår hemsida.