2018-12-14 12:00NYHETER

Anna Finney vald till konstnärernas ombud

Anna Finney vald till medlemsombud i Bildupphovsrätt Foto: Emma GripDet blev Anna Finney som valdes att representera nu verksamma konstnärer på Bildupphovsrätts stämma. Foto: Emma Grip

Rösträkningen är nu klar och det blir Anna Finney som kommer att representera nu verksamma konstnärer på Bildupphovsrätts stämmor i tre år framöver. Anna Finney är uppvuxen i Gävle men bor och arbetar i Stockholm. Hon har gått på Kungliga Konsthögskolan och målar i olja.

Grattis, Anna! Hur känns det?

Det känns fint. Jag blev lite förvånad men glad! Jag ska göra mitt bästa.

Varför är upphovsrätt viktigt för dig som konstnär?

Åh, upphovsrätten är jätteviktig för det handlar om att få betalt för sitt jobb! Det är svårt för alla som håller på med kreativa yrken att få det. Och de pengar man väl får täcker sällan upp för alla timmar man lägger ner. Som så många andra konstnärer har jag också ett deltidsjobb för att få ekonomin att gå runt.

Är det någon speciell upphovsrättsfråga som du tycker är extra viktig?

Det är viktigt att de digitala jättarna betalar för sig. De ska inte komma undan på det sätt de gör idag, det handlar om så mycket pengar. Det känns som att alla berikar sig på kreatörernas bekostnad, och vi får ingenting av det.

Vad har du på gång just nu?

Jag håller på med ett beställningsporträtt och sedan ska jag göra ett verk till ett belgiskt museum.

Bildupphovsrätts håller stämma årligen. Nästa gång är 22 maj 2019.