2020-06-18 09:04Bloggpost

”Kollar du verkligen igenom ALLA tidningar, Teresa?”

Teresa Tomé BrejnellTeresa Tomé Brejnell jobbar som ekonomiassistent på Bildupphovsrätt och har hand om utbetalningar och fakturor. Men några timmar i veckan bläddrar hon igenom tidningar och registrerar bilder på medlemmars verk. Foto: Bildupphovsrätt

Efter vår artikel om hur keramikern Tove Tengå får ersättning när hennes verk syns i olika inredningstidningar, fick vi frågan ”Men hur går det till rent praktiskt? Ni kan ju inte kolla igenom alla tidningar?” Vi skickade vidare frågan till Teresa Tomé Brejnell som jobbar med tidningsavtalen på Bildupphovsrätt.

Hej Teresa! Kollar du verkligen igenom ALLA tidningar?!

Jajemen! Inte alla i hela världen så klart, utan tidningar där det brukar förekomma bilder på konst och konsthantverk och som har avtal med oss. Just nu får vi in ungefär 50 titlar till kansliet. Det är tidningar om inredning, hem, familj, trädgård, lant- och skogsbruk, matlaningng, hälsa, kultur, historia... typ allt utom motorsport! Även kvällstidningarnas bilagor går jag igenom.

Men om det skulle finnas en konstbild i ”Allt om Motor”? Då får den medlemmen inte ersättning?

Nej, inte om jag inte fått veta att den är publicerad. Det gäller alltid att upphovspersoner kan meddela oss om de vet att de förekommer i någon tidning. Det är bra om de gör det, speciellt om det är någon tidning som inte brukar visa bilder på konst och konsthantverk, annars missar vi den.

Hur gör du rent praktiskt med alla tidningar?

Jag väntar ofta så jag har flera olika nummer av samma titel. Då lägger jag dem i en hög och bläddrar igenom. Säg att det är en bild på vasen ”Dagg” av Carina Seth Andersson, den är poppis nu. Då markerar jag namnet och sidan men en post-it och fortsätter bläddra. Sedan när jag är klar med högen, går jag in i vårt system och registrerar allt i ett svep. Beroende på hur stor bilden på verket är blir det olika ersättningar.

Hur många timmar tar det att gå igenom alla tidningar?

Det tar inte så lång tid som man kan tro, jag har lärt mig var jag ska leta. 3-4 timmar i veckan brukar det ta. Det är rätt kul,  jag får en överblick av vad som är ”på gång” och ”inne”.  Men jag har ju inte tid att sitta och läsa alla spännande artiklar, då skulle det ta betydligt mycket längre tid!

Här kan du läsa mer om Bildupphovsrätts tidningsavtal. Ett arbete har påbörjats för att undersöka hur AI kan användas för att effektivisera arbetet ytterligare.