2020-05-29 09:10Pressmeddelande

Björn Ulvaeus ny ordförande för global upphovsrättsorganisation

Björn Ulvaeus vald till ny ordförande för den globala upphovsrättsorganisationen CISAC. Foto: TT NyhetsbyrånBJörn Ulvaeus vald till ny ordförande för den globala upphovsrättsorganisationen CISAC. Foto: TT Nyhetsbyrån

Idag valdes Björn Ulvaeus till ny ordförande för den globala upphovsrättsorganisationen CISAC.

–  På Bildupphovsrätt tycker vi att det är utmärkt att just Björn Ulvaeus ska ta CISAC:s viktiga arbete för en stark upphovsrätt in i framtiden. Vi delar hans uppfattning att knäckfrågan är att få de stora plattformarna att betala upphovspersonerna för användningen av skyddade verk. Att Björn Ulvaeus är en världskänd upphovsperson som kan branschen ger honom en bra möjlighet att påverka och lyfta upphovspersonernas perspektiv i olika sammanhang, säger Mats Lindberg, VD för Bildupphovsrätt och även ledamot i CISAC:s styrelse.

CISAC:s meddelande på engelska här.