2021-12-14 06:50NYHETER

Så vill bildskaparna att upphovsrättsdirektivet ska fungera i Sverige

Idag har Bildupphovsrätt skickat sina synpunkter på justitiedepartementets riktlinjer för hur EU:s direktiv om upphovsrätt ska införlivas i svensk lagstiftning nästa år. Foto: Arvida ByströmIdag har Bildupphovsrätt skickat sina synpunkter på justitiedepartementets riktlinjer för hur EU:s direktiv om upphovsrätt ska införlivas i svensk lagstiftning nästa år. Foto: Arvida Byström

Idag har Bildupphovsrätt skickat sina synpunkter på hur EU:s upphovsrättsdirektiv ska skrivas in i svensk lag nästa år.
–  Vi professionella bildskapare och våra organisationer behöver lagstiftning i ryggen för att få alla parter till förhandlingsbordet, säger Åsa Berndtsson, Bildupphovsrätts ordförande och själv konstnär.

Hur ska EU:s upphovsrättsdirektiv skrivas in i den svenska lagboken? Idag skickade Bildupphovsrätt in sitt svar på remissen om upphovsrättsdirektivet. Direktivet röstades igenom i EU 2019 efter en stormig debatt.

För alla bildskapare är remissen viktig för frågan om hur de stora nätplattformarna ska betala för sin användning av bilder.

–  Vi står beredda att driva seriösa förhandlingar och skriva avtal med de stora plattformar som tjänar pengar på att våra bilder delas. Men vi behöver lagstiftning i ryggen för att överhuvudtaget få alla parter till förhandlingsbordet , säger Åsa Berndtsson, Bildupphovsrätts ordförande och själv konstnär.

I remissvaret agrumenteras för följande punkter som Bildupphovsrätt tycker att det är angeläget att regeringen tar till sig:

• Bildskaparnas ställning i avtal måste förstärkas.
  • Bildskaparnas rättigheter avseende den nya presspublikationsrätten måste kunna förhandlas samtidigt med andra rättighetshavare t ex ägarna av presspublikationerna.
  • Bildskaparna måste få ersättning när deras verk laddas upp av användare av olika sociala plattformar och delningstjänster
  • Ersättning bör utgå vid den nya inskränkning som införs för digital undervisning och inga icke nödvändiga inskränkningar bör införas.

Läs hela remissvaret här.

Åsa Berndtsson
Åsa Berndtsson