2020-01-09 12:05NYHETER

Nu blir verk från dessa konstnärer fria att använda

Detta är kanske Storm P:s mest kända verk. ”Hvornaar fungerer ophavsret bedst? Hver gang!” Storm P, eller Robert Storm Petersen, dog 1949 och hans verk är inte längre skyddade av upphovsrätt. Illustration: Storm P

Upphovsrätten gäller under konstnärens livstid och därefter i ytterligare 70 år. Verk av en konstnär som dog 1949 blev alltså fria att använda från och med 1 januari.

Exempel på konstnärer vars verk blev fria att använda vid årsskiftet:

Axel Enoch Boman

Arvid Fougstedt

Esther Gehlin

Hjalmar Grahn

Akke Kumlien

Nils Nilsson

Anna Petrus

Storm P (Robert Storm Petersen)

Ellen Trotzig

Bo Vilson (Bovil)

För dessa gäller inte längre upphovsrätten och därför ska inte heller följerättsersättning utgå.

Lista över fler konstnärer vars verk sedan 1 januari inte längre skyddas av upphovsrätt.