2020-09-14 09:44NYHETER

Martina ska fördela TV-ersättning - du missar väl inte dina pengar?

Martina Johansson fördelar vidaresändningsersättningen. Foto: Emma GripMartina Johansson fördelar vidaresändningsersättningen. Foto: Emma Grip

Martina Johansson har ett spännande jobb! Hon sitter nämligen med en påse med 3,5 miljoner kronor som ska fördelas bland bildskapare som jobbat på uppdrag från SVT, UR och TV4. Men att få tag i de som har rätt till pengarna är inte helt lätt...

Hej Martina! Hur ska jag som bildskapare veta om jag har rätt till de här pengarna?
Om dina upphovsrättsligt skyddade bilder eller animationer är med i ett program som sänts i någon av SVT:s eller TV4:s kanaler så kan du ha rätt till vidaresändningsersättning. Men inte om du är anställd på någon av kanalerna, utan bara om du jobbat på uppdrag.

Var kommer pengarna ifrån?
Det är bolagen som sänder program via ip- eller kabelnätet, t ex Comhem, Telia, Telenor och Canal Digital, som betalar för att få visa upphovsrättsskyddade bilder i programmen de sänder vidare från SVT och TV4:s utbud.

Om jag nu har jobbat på uppdrag för ett program som sänts på SVT eller TV4… vad ska jag göra då?
Nu ska vi fördela ersättning för program som vidaresänts 2018, så börja med att kolla upp om de produktioner du medverkat i visats då. Det kan du göra genom att söka i Kungliga Bibliotekets Mediedatabas https://smdb.kb.se/. Sök på program eller ditt eget namn i kombination med årtal för sändningen, just nu är det alltså 2018 som gäller.
Sedan meddelar du oss vilken typ av verk du är upphovsperson till... är det en illustration? En animation? Ett foto? Ange hur många verk som är med i programmet eller hur lång inslaget där dina verk visas är.

Totalt är det drygt 3,5 miljoner som ska fördelas. Hur mycket pengar brukar det bli per bildskapare?
Det blir fort flera tusenlappar om man medverkat i några produktioner. Så jag råder alla att lägga några minuter på att göra en ansökan.

Fast jag vet inte helt om jag förstår ändå…?
Då kan du mejla din fråga till oss tv@bildupphovsratt.se så ska vi försöka hjälpa dig!

Här kan du läsa mer om vidaresändningsersättningen och hur du ansöker.