2021-02-03 15:03NYHETER

Har ditt verk visats i TV? Rapportera till Martina!

Martina Johansson fördelar pengar till upphovspersoner vars verk synts i olika tv-produktioner. Foto: Emma GripMartina Johansson fördelar pengar till upphovspersoner vars verk synts i olika tv-produktioner. Foto: Emma Grip

Martina Johansson på Bildupphovsrätt sitter på en påse med nästan 6 miljoner kronor. Dessa pengar ska hon fördela bland bildskapare vars verk synts i TV:
– Det blir fort flera tusenlappar om man medverkat i några produktioner. Så jag råder alla som vet att de har verk med att lägga några minuter på att rapportera till oss.

Hej Martina! Hur får du veta att upphovsrättsskyddade verk visats i TV-programmen?
Upphovspersoner kan rapportera direkt till oss om de ser sina verk i SVT:s program eller vet att deras verk ska vara med. Men jag får in rapporter från SVT och sedan gör jag egna stickprov där jag kollar igenom program. Innan 15 maj ska rapporten skickas in för att komma med i fördelningen.

Var kommer pengarna  ifrån?
SVT betalar en klumpsumma varje år som vi sedan fördelar, och sedan får vi in pengar för vidaresändningsersättning från bolagen som sänder program via ip- eller kabelnät, t ex Comhem, Telia, Telenor och Canal Digital.

Hur mycket får upphovspersonen vars verk visats?
Ersättningen per bild varierar beronde på antalet verk som har visats under redovisningsperioden, men alla verk bedöms på samma sätt. Det blir fort flera tusenlappar för en upphovsperson som medverkat i några produktioner. Så jag råder alla att lägga några minuter på att göra en ansökan. Vi förhandlar också löpande med bolagen för att försöka få till en högre ersättning till upphovspersonerna.

Hur är det när verk visas i andra TV-kanaler än SVT. Ersätts upphovspersonen för det?
Det beror på hur verket använts. Rapportera in hur ditt verk har använts så tittar vi på det. Detta är en tjänst vi endast kan erbjuda Bildupphovsrätts medlemmar.

Den där vidaresändningsersättningen... hur funkar den då?
Om dina upphovsrättsligt skyddade bilder eller animationer är med i ett program som sänts i någon av SVT:s eller TV4:s kanaler så kan du ha rätt till vidaresändningsersättning. Men inte om du är anställd på någon av kanalerna, utan bara om du jobbat på uppdrag. I år fördelar vi ersättning för program som vidaresänts 2019, så börja med att kolla upp om de produktioner du medverkat i visats då. På vår hemsida kan du läsa hur du ska göra.

Hur fungerar det med program som ligger i SVT Öppet arkiv då?
Där ska du också rapportera om du har verk med. På vår hemsida ligger  programförteckningar över program som varit upplagda på SVT:s webbplats Öppet Arkiv. Där står också hur du ska söka i filerna och rapportera till oss.

Och när är sista datum för att göra detta?
15 maj. Det gäller för alla tv-ersättningar. Men var gärna ute i god tid så kan jag hjälpa till om du kör fast någonstans. Mejla i så fall tv@bildupphovsratt.se.