2019-10-24 11:37NYHETER

Gör som Lotta – ansök om ersättning för vidaresändning

Foto:Emma GripBildskaparen Lotta Geffenblad tycker det är värt att ha koll på ersättningen för vidaresändning. Foto:Emma Grip

Bildskaparen Lotta Geffenblad är en av de som kommer att få ta del av de drygt 2 miljoner kronor som Bildupphovsrätt fördelar i ersättning för vidaresändning. Sista anmälningsdag för tv-program som vidaresänts under 2017 är framflyttad till 30 november.

Hej Lotta!  Flera bildskapare har hört av sig och tycker detta är krångligt. Kan du förklara - vad är det du får ersättning för?
Jag får till exempel ersättning för de animerade filmer som gjorts på böckerna om Prick och Fläck som jag skrivit och illustrerat och från tv-program som UR gjort av mina böcker, bland annat Astons stenar... Sedan har jag gjort uppdrag åt barnprogrammet Tripp, trapp, träd där jag både skrivit och illustrerat sagor.

Hur krånglig är den här ersättningen på en skala från 1 till 10?
Alltså, jag tycker den är ganska krånglig, det tycker jag! Kanske en 8:a? Men jag försöker bli bättre på den, ha mer koll. Det är ju liksom en del av att jobba som bildskapare och upphovsperson, att ha koll på vilka pengar man har rätt till.

Hur gör man för att ansöka om ersättningen?
Du ska skicka in dina avtal på Bildupphovsrätts anmälningssida, om du jobbat på uppdrag för SVT, TV4 eller UR. Har man inte jobbat på uppdrag kan man skicka in fakturan.

Men hur vet man om det tv-program man jobbat för sänts det året?
Ett tips är att söka i Svensk Mediedatabas. Nu är det alltså aktuellt att anmäla verk som använts i program som vidaresänts 2017, och då söker du på ditt eget namn och 2017. Har dina program visats kan du anmäla att du ska ha ersättning.

Totalt är det drygt 2 miljoner som ska fördelas. Hur mycket pengar brukar det bli för dig? Är det värt besväret?
Absolut! Det är väl alltid värt besväret att få betalt för det jobb man har gjort? Det blir ju några tusenlappar.

Vad vill du säga till dem som tycker upphovsrätt är så krångligt att de struntar i att ansöka eller avtalar bort den?
Gör inte det. Upphovsrätten är värd att kämpa för. Ofta får bildskapare dåligt betalt, och det är viktigt att vi ser till att vi får de pengar vi har rätt till, så vi kan fortsätta skapa. Som sagt - att ha koll på upphovsrätt och ersättningar ingår liksom i det yrke vi valt.

Vill du veta mer? Läs mer på Bildupphovsrätts hemsida. Du kan också läsa mer om vad ersättning för vidaresändning är och hur den samlas in på Copyswedes hemsida. Det är endast bilddelen av ersättningen som Bildupphovsrätt tagit över.