2021-09-20 15:01NYHETER

Fyra snabba frågor till Christine Ödlund

Bildupphovsrätts medlem Christine Ödlund har tilldelats 2021-års Ganneviksstipendie. Foto: Sofia JohanssonBildupphovsrätts medlem Christine Ödlund har tilldelats 2021-års Ganneviksstipendie. Foto: Sofia Johansson

Christine Ödlund är en av årets sex Ganneviksstipendiater som får 500 000 kronor vardera och en statyett skapad av designern Samir Alj Fält. Eftersom Christine Ödlund är medlem i Bildupphovsrätt ringde vi för att gratulera och ställa fyra snabba frågor.

Grattis till Ganneviksstipendiet! Hur känns det?

Fantastiskt! Det är ett stipendium man inte söker utan plötsligt ringer någon upp och säger att man har fått pengar...  Det är som en dröm! Jättekul!

Vad ska du göra för pengarna?

Jag ska investera pengarna i tid, så att jag kan fördjupa mig i arbetet utan att behöva bli distraherad. Konstnärsyrket är otryggt, man måste vara beredd på att saker förändras och man måste lösa alla problem som dyker upp själv. Nu kan jag ha mer kontroll över processen. Jag har inte hunnit planera i detalj vad jag ska göra, men det är en så stor summa pengar så det öppnar upp för att kunna göra något annorlunda, om jag vill.

Vad har du för förhållande till upphovsrätt?

Jag tycker det är fantastiskt att Bildupphovsrätt jobbar i mitt intresse, för mig och min upphovsrätt! För jag tycker det är krångligt. Att vara konstnär är ett ensamt yrke samtidigt som man ska fungera som ett storföretag. Så jag tycker skönt att någon annan har koll på det administrativa när någon vill använda mina bilder.

Vad har du på gång framöver?

Jag jobbar på en monografi, en bok. Närmsta utställningen är en grupputställning på galleri  CF Hill . Den öppnar den 7 oktober.

Övriga Ganneviksstipendiater 2021 är Goran Kajfeš, Niki Tsappos, Ingela Olsson, Roy Andersson och kollektivet MYCKET. Du kan läsa mer om dem och stipendiet genom att klicka här.