2021-05-26 12:31NYHETER

Årsredovisning 2020 och sommarhälsning till alla medlemmar

Foto: Arvida Byström©Arvida Byström/Bildupphovsrätt2021

Det ljusnar i horisonten!

Sommartider är årsmötestider.
I alla fall för oss på Bildupphovsrätt där vi i år håller årsstämma 8 juni. På kansliet har flera av oss jobbat intensivt med årsredovisningen för 2020, som ni kan läsa genom att klicka på länken nedan:

Bildupphovsrätts årsredovisning 2020

Det finns flera siffror att glädjas åt i den, bland annat dessa:

Vi blir fler!
Vi har en stadig tillväxt av antalet medlemmar. Vid årsskiftet var 9 289 stycken och flera har tillkommit sedan dess.

Vi betalar ut mer pengar!
2020 samlade vi in 165 miljoner kronor och betalde ut nästan 132 miljoner kronor. Det är mer än någonsin.

Vi gör upphovsrätt enkelt!
Det senaste halvåret har vi genomfört flera satsningar på den digitala kommunikationen: vi har fått en ny hemsida och lanserat Mina sidor där du numera registrerar verk för att ta del av ersättningarna.

Mina sidor kommer att ge dig en bättre överblick över dina förehavanden med oss - du kan se hur mycket pengar som har betalats ut, vilka verk som är registrerade och du kan själv ändra adress och kontonummer. En viktig förändring - vi vill göra upphovsrätt så enkelt som möjligt för alla bildskapare!

Nu blickar vi framåt mot ljusare tider. Snart är vi alla vaccinerade och konstutställningar och gallerier öppnar som vanligt.

Som vi har längtat!

med vänlig hälsning,