2022-07-06 12:16Bloggpost

”Idiotiskt, men jag kände faktiskt inte till IV under många år”

Konstnären Danilo Stankovic uppmanar alla bildskapare att hålla koll på de upphovsrättsliga ersättningar som de har rätt till. Foto: Jeanette SteinslandKonstnären Danilo Stankovic uppmanar alla bildskapare att hålla koll på de upphovsrättsliga ersättningar som de har rätt till. Foto: Jeanette Steinsland

På Bildupphovsrätt tar vi hand om tillstånd och fakturerar när våra medlemmars verk används i andra hand, till exempel i böcker och tidningar. Vi ställde fyra snabba frågor till en av våra medlemmar, konstnären Danilo Stankovic, verksam i Malmö.

Hej Danilo! Varför är du medlem i Bildupphovsrätt?
– Jag blev medlem i Bildupphovsrätt redan när jag gick på konsthögskolan och det uppstod en upphovsrättslig situation som behövde redas ut. Under åren som gått har det uppstått ytterligare en handfull sådana situationer och medlemskapet i Bildupphovsrätt känns som en skyddande hand, eller till och men en sköld, i vissa sammanhang.

Vad har du för förhållande till upphovsrätt?
– Den är jätteviktig! Att respektera upphovsrätten är skillnaden mellan bruk och missbruk av bilder, det är skillnaden mellan respektfullhet och respektlöshet mot mig som konstnär och upphovsperson. Spridningen av bilder på nätet gör att ens verk kan börja leva parallella liv som man inte har någon kontroll över.

Är det svårt att ha koll på sin upphovsrätt?
– Ja, ibland. Idiotiskt, men jag kände ju faktiskt inte till IV (Individuell visningsersättning) under många år! Men nu har jag registrerat mina offentliga verk hos er, och det är ju toppen. Jag får som en julbonus! Så det uppmanar jag alla kollegor att göra - registrera era verk så ni får de pengar ni har rätt till.

Vad har du på gång framöver?
– Jag arbetar sedan ett år tillbaka med ett offentligt verk till Idalaskolan i Veberöd. Det ska invigas till hösten. Sedan ska jag börja arbeta på min kommande soloutställning på Gallery Steinsland Berliner i Stockholm med planerad öppning hösten 2023.

Individuell visningsersättning(IV) är ett statligt anslag som Bildupphovsrätt ansvarar för att betala ut. Den som har sålt ett verk exempelvis till en kommun, kyrkan, en region eller en statlig institution kan ha rätt till en ersättning för att verket visas för allmänheten.