2018-12-13 06:05Pressmeddelande

Konstnärer får 15 miljoner extra för upphovsrätt

För våra bilders värdeIllustration av Karin Ohlsson

I dag betalar Bildupphovsrätt i Sverige ut 56 miljoner till konstnärer som sålt verk som visas i offentliga miljöer. Det är 15 miljoner mer än förra året.
– Ökningen av det statliga anslaget är mycket välkommet och något Bildupphovsrätts medlemmar kämpat för länge, säger Mats Lindberg, VD för Bildupphovsrätt.

Lagom till jul varje år dimper det ner pengar på kontot till konstnärer som sålt verk som visas i offentliga miljöer. Det kan handla om målningar i en skolkorridor eller skulpturer på en tågstation. Pengarna är en kompensation för en inskränkning i upphovsrättslagen.

I år får totalt 4 208 konstnärer dela på 56 miljoner kronor, vilket är 15 miljoner mer än förra året.

– Vi och våra medlemmar har jobbat i över tio år för att få politikerna att höja anslaget. Det här är en viktig delseger, säger Mats Lindberg, VD på Bildupphovsrätt, den organisation som administrerar utbetalningarna.

IV, eller individuell visningsersättning som förkortningen står för, är ett statligt anslag och kan jämföras med den ersättning som tonsättare får när deras musik spelas offentligt, eller med den som författare får när deras böcker lånas ut på bibliotek.

För de flesta som får ersättningen rör det sig om några tusenlappar och det brukar vara mycket välkomna pengar inför julhelgerna. En genomsnittlig bildkonstnär har en månadsinkomst på 13 200 kronor, enligt Konstnärsnämndens rapport 2016.

– Med tanke på den gedigna utbildning och erfarenhet som många bildkonstnärer har är det här är det en mycket låg inkomst. Så är det. Och att de ska kompenseras för inskränkningen i upphovsrättslagen är en självklarhet, säger Mats Lindberg.

Konstnärerna får allt från 289 kronor upp till maxbeloppet 52 000 kronor i ersättning. Hur mycket de får beror på hur många verk de har sålt för utsmyckning av offentliga miljöer, och hur mycket dessa kostat. Det spelar också in hur många människor som tar del av verket. Ett verk på ett välbesökt torg ger sålunda mer än om samma verk är placerat i ett konferensrum på en sjukhus.