2018-11-07 12:27Pressmeddelande

Inkomster från digitala verk för första gången störst

För våra bilders värdeIllustration av Karin Ohlsson

Intäkterna till upphovspersoner fortsätter att öka med och landar globalt på 104,1 miljarder kronor för 2017.
– Det är glädjande siffror. Det handlar om pengar som hamnat hos bland annat våra medlemmar, som därmed kan fortsätta vara yrkesverksamma, säger Bildupphovsrätts VD Mats Lindberg.

Nya siffror från CISAC (Confederation of Societies of Authors and Composers) visar att intäkter som som kommit kulturskapare till del via upphovsrätten ökar med 6,2 %. Föreningen Bildupphovsrätt, som finns representerade i CISACS styrelse, tycker att speciellt siffrorna för Sverige och Europa är glädjande.

– Vi ställer om från analogt till digitalt och det är viktigt att upphovsrätten hänger med. Den är grundläggande för att vi ska kunna ha professionella kulturutövare, säger Mats Lindberg, VD för Bildupphovsrätt.

Norden och Sverige sticker ut just när det gäller intäkter från digital konsumtion. För första gången utgör de intäkterna från digital användning av upphovsrättskyddade verk den största posten, 32,8%, i Sverige. Den främsta orsaken till det är att fler och fler använder betaltjänster för att strömma musik.

– Nu är det viktigt att vi får stöd i lagstiftningen så att bildskaparna kan få inkomster från verk som används online. Vi är redo att teckna fler licensavtal med både små och stora aktörer. De digitala jättarna, Facebook och Google, gör enorma vinster på bilder men betalar inte skaparna vad de har rätt till, säger Mats Lindberg, VD på Bildupphovsrätt.

Här kan du läsa Cisacs rapport