2019-03-18 12:46Pressmeddelande

150 svenska bildskapare till stöd för EU:s upphovsdirektiv

Lasse Åberg är en av 150 bildskapare som skrivit under uppropet för de nya upphovsrättslagarna i EU.Nu mobiliserar svenska bildskapare för att få EU-parlamentarikerna att rösta igenom de nya upphovsrättslagarna.

Nästa vecka ska EU-parlamentet rösta om de nya upphovsrättslagar som syftar till att stärka kulturskaparnas ställning på den nya digitala marknaden. Nu mobiliserar de svenska bildskaparna till stöd för de nya lagarna. Över 150 bildskapare har nu skrivit under uppropet som riktar sig direkt till EU-parlamentarikerna.

Bland undertecknarna finns bland andra:

Ernst Billgren, konstnär
Paul Hansen, fotograf
Carolina Falkholt, konstnär och grafittimålare
Carl Johan De Geer, konstnär
David Liljemark, serietecknare
Lasse Åberg, konstnär och filmskapare
Eva Lindström, illustratör och författare
AK von Malmborg, konstnär
Jockum Nordström, konstnär
Lars Jonsson, fågelmålare
Stina Wirsén, illustratör
Karin Mamma Andersson, konstnär

Ur uppropet:

Vi har inte råd att vänta ytterligare ett årtionde för att upphovsrättslagstiftningen ska anpassas till den digitala miljön. Det handlar inte bara om oss utan om framtiden för Europas kultur.

Du har möjlighet att skicka ett historiskt och positivt budskap till kommande generationer kulturskapare: att de är viktiga och att de kommer att få en hållbar ersättning för sitt arbete.

Vi uppmanar därför dig, ledamot av Europaparlamentet, att rösta JA till denna reform.

Läs hela uppropet här.

Lista på undertecknarna finns att ladda ner som pdf.