2019-03-25 10:14NYHETER

Varför sviker (V) kulturarbetarna och värnar amerikanska nätjättar?

Mats Lindberg, VD för bildupphovsrätt, skriver i Flamman: Varför sviker V kulturskaparna?Mats Lindberg, VD för bildupphovsrätt, skriver i Flamman: Varför sviker V kulturskaparna?

I fredags publicerade Flamman denna text av Bildupphovsrätts VD Mats Lindberg.

EU har under flera år arbetat med att finna en bättre balans på olika upphovsrättsliga frågor. Ett kompromissat och färdigförhandlat direktiv ska antas av EU-parlamentet i slutet av mars. Det innehåller bland anat reglering av text- och datautvinning, distansundervisning och kulturarvsinstitutionernas möjligheter att bevara och publicera på nätet. Om allt detta har det kunnat föras en saklig och seriös diskussion.

Direktivet innehåller även två regleringar av Google, Facebook och andra nätjättars verksamhet. Och här bränner det till. Artikel 11, som syftar till att värna kvalitetsjournalistik, har döpts till länkskatt.

Man påstår att när jag eller du länkar en artikel så kommer vi att få betala för det. Men privatpersoners länkning omfattas inte alls, det är en lögn.

Fakta är att artikel 11 ger nyhetsföretagen (som Flamman) förhandlingsrätt i för­hållande till de företag som tar länkarna och använder dem i sin egen verksamhet, som till exempel Google news gör.

I dag överförs miljarder kronor i annonsvolymer från nyhetstidningarna till nätföretagen. I längden handlar regleringen om att ha kvar en fri och oberoende press.

Artikel 13 syftar till att göra nätjättarna ansvariga för det upphovsrättsligt skyddade innehåll de distribuerar genom sina platt­formar. Det ansvaret tvingar nätjättarna i dag på sina användare. Regleringen skapar möjlighet för till exempel bildskaparna att träffa avtal med till exempel Facebook om deras användning av våra verk.

Nätjättarnas lobbyister har döpt denna förhandlingsrätt till censurmaskinen. Man påstår att artikeln tvingar nätföretagen att skaffa gigantiska uppladdningsfilter som ska förhandscensurera allt material som användarna lägger upp på plattformarna.

Men filter nämns inte i artikeln. Det är en konstruktion av nätjättarna och deras vänner i piratpartierna. Upphovspersonerna till det material som nätjättarna tjänar miljarder på får i dag ingen ersättning. Google, Amazon och Facebook går fria medan Hallands konstmuseum måste reglera sin bildanvändning på nätet.

Det är upprörande att Vänsterpartiet har sagt att man kommer att röst nej till direktivet. Det är ett svek mot kulturskaparna som inte kommer att glömmas.

Nu väntar kulturskaparna på V:s ställningstagande. Är man vårt eller nät­företagens bästa parti?