2018-12-13 15:05NYHETER

Katarina Pirak Sikku vald till medlemsombud för rättighetshavare

Katarina Pirak Sikku Fotograf: Katarina Spiik SkumKatarina Pirak Sikku Fotograf: Katarina Spiik Skum

Rösträkningen är klar och det blir Katarina Pirak Sikku som kommer att representera medlemmar som ärvt rättigheter. Katarina är dotter till konstnären Lars Pirak, och verkar själv som konstnär. Just nu befinner hon sig i Australien.

Grattis, Katarina! Hur känns det?
Det känns jätteroligt att få ett sånt fint uppdrag, men också nervöst. Kommer jag att leva upp till de förväntningar som finns?

Vad gör du i Australien?
Jag är i Austalien och Nya Zeeland. Jag tittar på konst. Jag har läst mycket om dot-paintings och fick nu möjlighet att åka ned för att se dem ”live” viket har varit väldigt lärorikt och roligt. När man är på en sån här resa så tittar man ju på all konst. Jag har varit på många museum och sett så mycket konst som jag inte har upplevt i Europa. Både Australien och Nya Zeeland ligger nära Asien, det märks. Många spännande kulturella möten har jag sett i konsten.

Är det någon speciell upphovsrättsfråga som du tycker är extra viktig?
Eftersom jag i många år har engagerat mig i pappas efterlämnade saker så har jag just nu ett intresse för vad händer då vi inte finns mer. Att lämna in arkiv till ett museum är inte lätt. För hur ska gåvobrevet se ut. Hur ska man tänka? Vilka aspekter är viktiga att ta med? Det är en rätt tråkig sak att överhuvudtaget tänka på tycker jag men jag inser att den är viktig.

Vad har du på gång just nu?
Rent konstnärligt så har jag just nu konstnärliga forskningsmedel från Vetenskapsrådet. Mitt projekt heter ”Att ge mig perspektiv”. Jag har i många år grävt i det rasbiologiska materialet. Jag skriver just nu och har påbörjat ett verk som ska vara färdigt innan projektmedlen tar slut.