2018-11-16 13:14NYHETER

IR: 13 miljoner kronor på väg till svenska bildskapare idag

Bilder har ett värde, illustration av Karin OhlssonBilder har ett värde, illustration av Karin Ohlsson

Om du gör ett skolarbete och vill använda en bild på arbetes framsida - är det lagligt?

Svaret är ja - om din skola har avtal med Bonus Copyright Access. De flesta skolor har det, men undantag finns.

Idag betalas 13 023 642 kronor ut till 1855 bildskapare i Sverige. Det handlar om just de pengar som kommit in från bland annat skolor och kallas individuell reprografiersättning, eller kort och gott IR. Bildskapare som är publicerade i böcker tidningar och tidskrifter utgivna i Sverige kan söka ersättningen, som ersätter dem för att deras upphovsrättsligt skyddade bilder fotokopieras och används.

Skolor och en del arbetsplatser betalar en årlig klumpsumma till Bonus Copyright Access för att lagligt kunna använda kopior i undervisning. Föreningen Bildupphovsrätt distribuerar sedan pengarna till bildskapare enligt ett sinnrikt och rättvist system.

Läs gärna mer om IR på Bildupphovsrätts hemsida.

Från och med 2019 är sista anmälningsdatum för IR tidigarelagt med 2 månader. Sista anmälningsdag blir framöver 31 mars 2019.