2019-03-15 13:42Bloggpost

Kulturskapare, skriv på för upphovsrätten och kulturens framtid!

För våra bilders värdeIllustration av Karin Ohlsson

Nu publiceras ett upprop för EU:s moderniserade upphovsrättslagar. Hittills (20 mars) har 750 svenska kulturskapare skrivit under. Omröstningen i EU sker tisdag 27 mars 12.30:

Bästa ledamöter av Europaparlamentet!

Vi som skriver under det här brevet är kulturskapare från alla konstnärliga områden. Vi ber dig att göra det rätta och rösta JA till upphovsrättsdirektivet, och att göra det nu.

Våra filmer, spel, böcker, artiklar, musik, teckningar, målningar, skulpturer, foton, koreografier och andra konstformer berikar Europa och skapar både mänsklig och kulturell utveckling. Vårt skapande är både vår passion och vårt yrke.

För att alla ska kunna fortsätta att ta del av den europeiska kulturen i dagens digitala miljö och för att vi kulturskapare ska kunna livnära oss på våra yrken och fortsätta skapa, uppmanar vi dig att anta upphovsrättsdirektivet.

Detta direktiv skapar en välbehövlig balans mellan oss kulturskapare och de som kommunicerar och distribuerar våra verk på olika digitala plattformar och i andra medier. Det handlar om ömsesidig respekt.

Det är avgörande för hållbarheten i våra verksamheter och sålunda för Europas kulturella och konstnärliga mångfald.

Det är i allas intresse att främja upphovspersoners rättigheter så att de kan fortsätta att skapa, och genom skapandet ge varaktiga fördelar för hela samhället. För att behålla Europas bästa talanger och bygga nästa generation europeiska kulturskapare måste vi skydda upphovspersoners rättigheter och försörjning.

Vi har inte råd att vänta ytterligare ett årtionde för att upphovsrättslagstiftningen ska anpassas till den digitala miljön. Det handlar inte bara om oss utan om framtiden för Europas kultur.

Du har möjlighet att skicka ett historiskt och positivt budskap till kommande generationer kulturskapare: att de är viktiga och att de kommer att få en hållbar ersättning för sitt arbete.

Vi uppmanar därför dig, ledamot av Europaparlamentet, att rösta JA till denna reform.

Länk till lista över underskrifter

Vill du också skriva under? Det gör du enklast på vår facebook-sida!

Har du inte Facebook går det bra att skriva under genom att mejla följande text till hej@bildupphovsratt.se:
”Jag skriver under uppropet för att rösta JA till EU:s upphovsrättsdirektiv!
Förnamn Efternamn, Konstnärsområde”